وبلاگ شخصی مرتضی حاجیوند

کارشناسی راهنمایی و مشاوره ،کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی - مشاور تحصیلی و کنکور

وبلاگ شخصی مرتضی حاجیوند

کارشناسی راهنمایی و مشاوره ،کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی - مشاور تحصیلی و کنکور

وبلاگ شخصی مرتضی حاجیوند
آخرین نظرات
سه شنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۵۲ ب.ظ

نمونه راهنمایی بهداشتی - مهارت کنترل خشم

تعریف خشم  

خشم یا عصبانیت احساسی است که شدتش ممکن است کم یا زیاد باشد . این احساس معمولا با بروز تغییرات فیزیولوژیک همراه است ؛ تغییراتی که بدن را برای نزاع آماده می کند .

علل های بروز خشم

 این احساس غالبا در واکنش به توهین ، طرد شدگی ، صدمه از جانت دیگران یا ناامیدی شکل می گیرد .جرقه اول عصبانیت  افکار یا رفتارهایی هستند که باعث می شوند فرد به یکی از احساس های بالا (طرد ، توهین ، صدمه ، ناامیدی )دچار شود و از کوره در برود .مثلا یک فرد ممکن است توسط هم کلاسی هایش عصبانی شود .اما به طور کلی در دنیای کنونی ما عوامل و شرایط متفاوت درونی و بیرونی می‌تواند منجر به ایجاد خشم شود که عبارتند از :

- عوامل جسمی:1- کمبود هورمون سروتونین در مغز و نخاع شوکی 2- مصرف زیاد از حد گوشت قرمز 3- مصرف بیش از حد غذاهای آماده که خود می‌تواند منجر به احساس اضطراب و خشم گردد.4- مصرف الکل، مواد مخدر و... 5- بسیاری از بیماری‌ها، صدمات و آسیب‌های مغزی.

- عوامل بیرونی: ترافیک، احساس گرسنگی شدید، ازدحام جمعیت، سرو صدای بیش از حد و...

- عوامل ذهنی و شناختی:  گاه تعبیروتفسیر ما از رویدادها می‌تواند منجر به عصبانیت شود.از جمله مهم ترین خطاهای شناختی که منجر به عصبانیت در ما می شوند عبارت اند از :1- تفکر همه یا هیچ2- باید و نباید ها 3- ذهن خوانی 4-فیلتر سازی 4- تعمیم افراطی.

- عوامل احساسی و عاطفی: 1- انتقاد پذیر نبودن 2- مورد تایید و توجه قرار نگرفتن 3- درمعرض فشار روانی قرار داشتن 4- حساس و زود رنج بودن.

عصبانیت چگونه  خود را نشان می دهد ؟

واکنش فیزیولوژیک بدن به عصبانیت را واکنش جنگ و گریز می گویند . واکنشی که انسان نسبت به موقعیت خطرناک،حمله یا در اقدام برای نجات خود نشان می دهد .جنگ و گریز تغییرات فزیولوژیکی مانند افزایس سرعت و تعداد تنفس ،افزایش ضربات قلب و فشار خون ، خشکی دهان و ... را در پی دارد .

گاهی عصبانیت افراد پنهان است ؛ این عصبانیت از اظهار نظر منفی و بی رحمانه درباره دیگران ،تمسخر کردن دیگران ،بی علاقه بودن به همه چیز و ... را در بر می گیرد . عصبانیت پنهان گاهی پس از مدتی آشکار می شود و خود را به صورت یک دعوا و مرافه شدید و غیر منتظره نشان می دهد . در این حالت افراد چهره یشان برافروخنه می شود ، فشار خونشان بالا می رود و گاهی عضلات گردن و شانه یشان دچار گرفتگی می شود .  عصبانیت مداوم می تواند فرد را با خطر برخی از بیماریها مانند سرطان ، بیماری فشار خود و سردرد های میگرنی مواجهه کند .

اما گاهی عصبانیت آشکار و همیشگی است که بدن فرد را همیشه در حالت جنگ و گریز قرار می دهد ، به عبارت دیگر بدن همیشه منتظر وقوع یک وضعیت اضطراری است . از آنجاییکه حالت مداوم جنگ و گریز باعث افت عملکرد سیستم ایمنی افراد می شود افراد ممکن است به بیماری سندرم خشم مبتلا شوند که رابطه ی معناداری با افسردگی و بیماری های اضطرابی دارد .

افرادی که عصبانیت پنهان دارند گاهی خشم خود را به صورت فرافکنی ابراز می کنند . یعنی احساسات و مشکلات خود را به فرد دیگری نسبت می دهند . مثلا اگر دانش آموزی از یک آزمونی نمره پایینی می گیرد به جای عصبانیت آشکار ، علت آنرا به گردن معلمش می اندازد و یا می گوید سوالات آزمون او خیلی سخت اند و استاندارد نبوده اند .

برخی از افراد دیگر نیز که عصبانیت پنهان دارند ، عصبانیت خود را با جایگزینی ابراز می کنند . یعنی خشم خود را به کسی یا چیزی که عامل خشم انها نبوده خالی می کنند . مثلا هنگام خشم به اموال عمومی یا میز و صندلی مدرسه آسیب می رساند .

احساس عصبانیت احساس زیانباری نیست بلکه واکنشی طبیعی است طبیعی که در شرایط گوناگون به وقوع می پیوندد . با این حال فراگیری روش های کنترل خشم و ابراز آن به شیوه ی درست بسیار لازم و مهم است تا از عواقب زیانبار احتمالی آن جلوگیری شود .

مهارت های کنترل خشم

برخی از مهارت های کنترل خشم که به شما کمک می کنند عبارتند از :

1-   کنترل خشم را تمرین کنید . یک موقعیت را که ممکن است در آن خشمگین شوید را تجسم کنید و خوب فکر کنید که در این شرایط برای کنترل خشم خود چه کارهایی      می توانید انجام دهید .

2-   با معلم یا مشاور خودتان حرف بزنید تا شما را در یادگیری مهارت های کنترل خشم یاری کند .

3-   یک دفترچه عصبانیت برای خودتان درست کنید . در این دفترچه فهرستی از موضوعاتی که می تواند شما را عصبانی کند یاداشت کنید . به کمک این فهرست ریشه های خشم خود را بشناسید و  با کسب اطلاعات در باره ی این موارد سعی کنید در موقعیت های خشم با فکر کردن به آنها عصبانیت خود را کنتل کنید .

4-   برای کنترل خشم از خودگویه استفاده کنید . منظور از خودگویه این است که جملاتی را خطاب به خودتان بگویید تا در هنگام عصبانیت به خودتان کمک کنید . مثلا من می توانم این وضع را مدیریت کنم ، من می توانم با نفس عمیق کشیدن عصبانیت خود را کنترل کنم و ...

5-   زمانی که عصبانی هستید توصیه می شود که از یک تا صد بشمارید تا کمی از موقعیت منفی فاصله بگیرد .

6-   شما میتوانید از تکنیک توقف فکر استفاده کنید . با این روش آگاهانه افکار منفی که در ذهن دارید فرمان ایست بدهید و آنها را از خود دور کنید .

مرتضی حاجیوند کارشناسی راهنمایی و مشاوره


  • مرتضی حاجیوند غالبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی