وبلاگ شخصی مرتضی حاجیوند

کارشناسی راهنمایی و مشاوره ،کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی - مشاور تحصیلی و کنکور

وبلاگ شخصی مرتضی حاجیوند

کارشناسی راهنمایی و مشاوره ،کارشناس ارشد مشاوره توانبخشی - مشاور تحصیلی و کنکور

وبلاگ شخصی مرتضی حاجیوند
آخرین نظرات
سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰ ق.ظ

تکنیک های حاشیه نویسی و برجسته سازی

به عنوان مثال ساختار یک پاراگراف برای توضیح یک جمله کلیدی است که به طور معمول اولین یا آخرین جمله آن پاراگراف را تشکیل می‌دهد.

دومین قدم در راه خلاصه‌ نویسی این است که کلیدی‌ ترین جمله هر پاراگراف را استخراج کرده به زبان خودتان در حاشیه کتاب یا جزوه یادداشت کنید.

در پایان هر پاراگراف از خودتان بپرسید این پاراگراف قصد داشت چه مطلبی را به من بیاموزد و آن را در یک جمله و با زبان خودتان، نه کتابی بیان کرده و یادداشت نمایید.

به علاوه می‌توانید سؤال، انتقاد و یا هر مطلب دیگری را که مربوط به همان موضوع باشد و در جای دیگری خوانده‌اید را  یاداشت کنید که همان تکنیک حاشیه‌نویسی است.تکنیک حاشیه نویسی به تمرکز فکر، دقت، حفظ و یادگیری بهتر کمک می‌کند.

تکنیک های حاشیه نویسی و برجسته سازی

تکنیک حاشیه نویسی در مرحله ی سوم فرآیندیادگیری،یعنی پس از مطالعه کتاب مربوطه و پس از تست زدن انجام میشود.

پس باید بدانید که این حاشیه نویسی  به چه‌صورت باید انجام شود؛  اول از همه باید موضوع اصلی و هدف مطلب را به خوبی درک کنید، سپس سعی کنید.

مطالبی را که می نویسید در خلاصه‌ترین حالت ممکن باشد، از کوتاه‌ترین جمله‌بندی‌ها استفاده کنید و بیشترین مفهوم را برسانید.

دقت کنید که حاشیه‌نویسی نباید بیشتر از یک سوم حجم کل مطالب مربوطه باشد.

 

تکنیک حاشیه‌نویسی نیز هم‌چون خلاصه‌نویسی یکی از تکنیک‌های پرکاربرد برای فهم بهتر مطالب درسی و تثبیت آنها در ذهن شما است.

این تکنیک بیشتر برای دروس عمومی هم‌چون معارف، ادبیات و دروسی مانند زیست‌شناسی و شیمی کاربرد دارد.

تکنیک حاشیه‌نویسی بسیار ساده است و نیاز به مهارت خاصی ندارد بلکه تنها با رعایت چندین نکته می‌توانید به بهترین شیوه از آن در یادگیری مطالب و مفاهیم درسی استفاده کنید.

تکنیک حاشیه‌نویسی شما را نسبت به یک مطالعه عادی و شاید فرّار، بسیار پویاتر می‌کند و کیفیت درس خواندن شما را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و می‌توانید در مدت زمان کمتری، با سرعیت بیشتر درس‌های خود را مطالعه و مرور کنید و به درک عمیقی از مفاهیم درسی برسید.

 

اول از همه باید بدانید که باید تمامی مطالب درسی را به‌خوبی مطالعه کرده باشید و تست‌های مربوطه را زده باشید و سپس در مرحله سوم سراغ حاشیه‌نویسی بروید.

یعنی اینکه شما هر کتاب و جزوه‌ای را که مطالعه کرده‌اید، چکیده آنچه را که یاد گرفته‌اید به جای‌آنکه در جایی دیگر یادداشت کنید، در همان صفحات مربوطه در کتاب می‌نویسید.

تکنیک های حاشیه نویسی و برجسته سازی

در تکنیک حاشیه نویسی زبان حاشیه‌نویسی را مانند خلاصه‌نویسی، خودمانی و خلاقانه برای خودتان بنویسید به شیوه‌ای که درک موضوع را برایتان ملموس‌تر و سریع‌تر کند.

دروسی مانند شیمی و زیست شناسی که حجم بیشتری دارند می‌توانید برای اینکه حاشیه‌نویسی کامل‌تر و بیشتری داشته باشید کتاب خود را سیمی کنید و لابه لای هر صفحه برگه‌های سفید بگذارید.

دور یا زیر کلمات کلیدی و یا عبارات مهم خط بکشید و یا اینکه با ماژیک‌های هایلایت روی آنها بکشید تا در هنگام حاشیه‌نویسی و مرور به آنها بیشتر دقت کنید.این تکنیک ها، روش بسیار مفیدی برای افزایش تمرکز و دقت هستند.

سعی کنین نکته های تستایی که برای شما جدید و قابل توجه بوده رو تو صفحه ی مربوط به اون مبحثدر حاشیهی کتاب بنویسید.

 

متداول ترین روش  خلاصه نویسی˛ تکنیک برجسته سازی در بین دانش جویان و دانش آموزان است.

در این تکنیک همان‌طور که متن را خوانده میشود زیر قسمتهای مهم خط کشیده یا با ماژیک فسفری آن را رنگ  میشود و در هنگام مرور و جمع بندی، بیشتر آن قسمتها خوانده میشود.

تکنیک های حاشیه نویسی و برجسته سازی

کسانی که زیر نکات مهم را خط می‌کشند نیز دو حالت دارند.

۱- اول مطالعه و فهم بعد خط کسانی که اول مطلب را مطالعه می‌کنند و می‌فهمند بعد زیر نکات مهم را خط می‌کشند از روش مناسب‌تری استفاده می‌کنند. زیرا با مراجعه بعدی این نکات مهم تداعی‌گر سایر نکات می‌شود.

۲- انحصار توجه به خط کشید.

برخی افراد به جای اینکه مطلب را مطالعه کنند و بفهمند تمام توجه آنها به خط کشیدن و برجسته کردن منحصر می‌شود. وقتی یک فصل را تمام می‌کنند. می‌بینند که تنها چیزی که آنها به دست آورده‌اند خط خطی کردن کتاب است اما از فهم مطلب چیزی عایدشان نگشته است.

 

پس دقت شود در تکنیک برجسته سازی فهم مطلب اولین و اساسی ترین گام است.

برجسته سازی، خواندن کتاب را سریعتر و آسانتر می سازد . زیرا ، هنگام دوباره خواندن کتاب یا مقاله ، تنها بخش های برجسته شده آن نیاز به بازخوانی دارند.  تکنیک

اشکال این روش این است که که چون شما مطالب را به بیان خود باز نویسی نمی کنید ممکن است درک کاملی از معنی آن نداشته باشید.

 

و در این روش گاهی مجبور می شوید کل کتاب را دوباره بخوانید . برای رفع این اشکال ، ابتدا مطمئن شوید که آنچه خوانده اید درک کرده اید و سپس مقدار کافی از آن را

برجسته نمایید ، به طوری که بدون خواندن دوباره کل کتاب ، برای شما قابل درک باشد.

تکنیک های حاشیه نویسی و برجسته سازی

 

 

  • مرتضی حاجیوند غالبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی